środa, 15 stycznia 2014

NÜRNBERG- Lorenzkirche Panorama / Deutschland// NORYMBERGA/Niemcy- WIDOKI z WIEŻY kościoła św. Wawrzyńca

panoramy innych miast- tutaj:

O pechowej wieży północnej kościoła św. Wawrzyńca (Lorenzkirche), a dokładniej o jej licznych pożarach, wywołanych gwałtownymi burzami, dowiedzieliśmy się będąc już na samej górze owej północnej wieży. Kiedy przewodnik umiejętnie nas straszył, opowiadając o niespotykanych właściwościach wieży, która to rzekomo wybitnie ściąga pioruny -  my rozglądaliśmy się, czy nie wiszą nad nami jakieś czarne chmury.

Na szczęście to już tylko historia, która zapisana jest na kartach Muzeum Straży Pożarnej w Norymberdze. Te piękne rysunki przedstawiają autentyczne wydarzenia. Znalazłam je na tej stronie

jeszcze tylko garść informacji ogólnych i zapraszam na górny taras:
Kościół św. Wawrzyńca( Lorenzkirche)
- jeden z największych i najważniejszych średniowiecznych kościołów Norymbergi, budowę zaczęto w 1270 roku (młodszy od Sebalduskirche).
Skierowane na zachód  2 wieże,  mają po 80 metrów wysokości.
Wnętrze kościoła to zbiór gotyckich dzieł sztuki, między innymi Adama Kraffta i Wita Stwosza.

To zdjęcie poniżej zrobiłam w nocy, a efekt negatywu fajnie podkreśla rzeźbę rozety i inne detale dwóch wież

... a teraz zacznijmy już delektowanie się panoramą Norymbergi,  no bo w końcu po to tu  się wdrapaliśmy, po niełatwych zresztą  schodach.

W połowie drogi na szczyt - okienko i taki oto widok na Karolinenstrasse, a po prawej stronie jedna z najstarszych arystokratycznych kamienic : Nassauer Haus  (XIII wiek)

a to już z samej góry (około 80 m) widok na Karolinenstrasse i Lorenzer Platz

Musiałam to zrobić, choć to zdjęcie nie jest z góry...ale pokazuje Lorenzer Platz i Nassauer Haus . Po prawej stronie stoi nasz kościół, którego tu nie widać.
Ok, już  wracam na górę.
inne ujęcie na tę samą ulicę

pod nami Königstraße

ten duży budynek z czarną kopułą to opera (Staatsoper  Nürnberg)

długi, wysoki budynek z zieloną kopułą na dachu to Główny Dworzec Kolejowy w Norymberdze ( Hauptbahnhof)

w dolnej części tego zdjęcia widzimy rzekę Pegnitz

Kościół św. Sebalda (Sebalduskirche) w całej swej okazałości.
LINK do panoramy z tego kościoła tutaj: http://fotoreisemania.blogspot.de/2014/01/panorama-nurnberg-z-wiez-koscioow-sw.html
mój ulubiony widok, na starówkę (Altstadt) oraz na Zamek (Burg)
Chęć ujrzenia Norymbergi z tej perspektywy wzięła się z tych znalezionych w internecie zdjęć, zrobionych kilka lat po II wojnie światowej i drugie w 1969 roku

po lewej kościół św. Sebalda (Sebalduskirche), na wprost z zielonymi wieżyczkami Stary Ratusz; po prawej - kawałek kościoła NMP (Frauenkirche) na Rynku Głównym (Hauptmarkt)

schodzimy w dół

pod nami dwa dachy naszego kościoła- byliśmy tam, tzn. na          strychu. Przewodnik pokazał nam duże drewniane koło z liną,      które reguluje wysokość zawieszonych w kościele świeczników i    rzeźb

słynne Pozdrowienie Anielskie ( Engelsgruss) Wita Stwosza z 1515 roku

Tabernaculum kolejnego norymberskiego mistrza Adama Kraffta 1493-1495. Artysta uwiecznił się tu, jako jedna z trzech osób podtrzymujących  całą konstrukcję

Mam nadzieję, że wycieczka Wam się podobała. Na następną zapraszam Was do Polski, do Torunia, do miasta Mikołaja Kopernika - będą zdjęcia z wieży ratuszowej i nie tylko.